Общинска избирателна комисия Кубрат


РЕШЕНИЕ
№ 167-МИ
Кубрат, 21.03.2024

ОТНОСНО: Разглеждане на Сигнал с Вх. №16/20.03.2024 г. от Онур Гюрселов Зайкъров, относно нарушение на чл.24, ал.5 от ЗМСМА и параграф 6 от допълнителните разпоредби на ИК.

В деловодството на ОИК Кубрат е постъпил сигнал вх. №16 от 20.03.2024год. в 13.45 часа, с който сме уведомени за нарушение по чл.24, ал.5 от ЗМСМА и параграф 6 от ДР на Изборния кодекс, тъй като председателят на новоизбрания Общинския съвет гр.Кубрат продължава да работи като учител СУ ”Хр.Ботев” гр.Кубрат - второстепенен разпоредител с бюджет към Община Кубрат.

 ОИК разгледа подадения сигнал към който няма приложени документи, което наложи извършване на преглед и анализ на нормативната уредба:

1.Общинските избирателни комисии в това число и ОИК Кубрат имат ясно очертани от изборното законодателство правомощия съгл. чл.87 от ИК, които обхващат изключително изборния процес.

  1. В сигнала са посочени правни норми , а именно чл. 24 ал. 5 от ЗМСМА и параграф 6 от ДР на ИК, които уреждат правото на избраните кандидати след прекратяване на пълномощията им да заемат предишната си длъжност.В случая сигналът не се отнася до посочените разпоредби.

3.На следващо място ОИК – Кубрат, за да съобрази следва ли да се произнесе по основателността на сигнала се запозна със закона уреждащ обществените отношения, свързани с осигуряване на правото на предучилищно и училищно образование, както и с устройството, функциите, организацията, управлението и финансирането на системата на предучилищното и училищното образование. Съгласно чл.36 от ЗПУО „Училищата са държавни, общински, частни или духовни.Чл.52, ал.2 от същия закон определя че Общинските институции в системата на предучилищното и училищното образование се финансират чрез бюджета на общините.

В публично достъпния сайт на СУ”Хр.Ботев” гр.Кубрат е  публикуван Правилника за дейността на СУ”Хр.Ботев” гр.Кубрат за учебната 2023-2024год. където в чл. 3. Ал.1 е уредено: „ Средно училище „Христо Ботев“ е юридическо лице и е второстепенен разпоредител с бюджета към община Кубрат, което прилага системата на делегираните бюджети. В ал. 2 се посочва че: Финансирането на училището се извършва:  със средства, предоставени от Община Кубрат, съгласно утвърдена формула и правила и с други средства на финансиране;

  1. От публично достъпния сайт на Общински съвет Кубрат се запознахме с Правилника за организацията и дейността на Общински съвет-Кубрат, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за Мандат 2023г.-2027г. Приет е с Решение № 4 от Протокол № 2/29.11.2023год. Чл.15. ал.1 гласи че: Председателят на общинския съвет получава възнаграждение, което се определя от общинския съвет, а необходимите средства се осигуряват от общинския бюджет в рамките на бюджета, предвиден за общинския съвет. В ал. 2 се допълва, че Председателят на Общинския съвет изпълнява функциите си при ненормиран работен ден, при условията на Кодекса на труда. В общата разпоредба на чл.26 ЗМСМА „Общинският съвет определя размера на възнаграждението на председателя на съвета в зависимост от определената продължителност на работното му време.

В Ал. 4 на чл.139а КТ законодателят е въвел задължение, че „Работниците и служителите с ненормиран работен ден са длъжни при необходимост да изпълняват трудовите си задължения и след изтичането на редовното работно време.” В Ал. 6 е посочено, че „В случаите по ал. 4 общата продължителност на работното време не може да нарушава непрекъснатата минимална междудневна и седмична почивка, установена с този кодекс.Дали са спазени изискванията посочени в Чл. 136  КТ не е в правомощията на комисията.

В редица решения на ВАС, тълкувайки разпоредбите на чл.29а, ал.1 и чл.26, ал..2 и ал.3 от ЗМСМА съдът стига до логичния извод, че правоотношението между общинския съвет и неговия председател не е трудово правоотношение, макар че председателят се ползва от правата на работещите по трудово правоотношение. Ето защо, както се посочи и по-горе, това правоотношение не е чисто трудово правоотношение по своя характер и правна същност, но за целите на социалното и данъчното законодателство, специфични области на правото, то е приравнено на трудово.В този смисъл Решение № 3867 от 29.03.2017 г. на ВАС по адм. д. № 5732/ 2016 г., V о., докладчик съдията Севдалина Червенкова; Решение №6320 от 19.05.2017 г. по адм. дело № 6785 от 2016 г. ВАС V o.

Общинската избирателна комисия счита, че не е в правомощията на ОИК Кубрат да прецени основателността на подадения сигнал. Поради което го насочва да отнесе въпроса си към Дирекция „Инспекция по труда” гр.Разград.

Предвид изложеното и на основание чл. 87, ал. 1 от Изборния кодекс Общинската избирателна комисия

Р Е Ш И:

 

Оставя сигнала без разглеждане поради липса на компетентност.

Насочва Онур Гюрселов Зайкъров от гр.Кубрат да подаде сигнала си към Дирекция „Инспекция по труда” гр.Разград.

Решението може да се оспори в тридневен срок от обявяването му пред ЦИК по реда на чл.88 Изборния кодекс.

Председател: Кенан Алиев Сюлейманов

Секретар: Румяна Петрова Костадинова

* Публикувано на 21.03.2024 в 17:51 часа

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031 

Решения

  • № 169 - МИ / 01.04.2024

    относно: Влязло в сила Решение № 3036 от 26.03.2024год на ЦИК, с което е отменено Решение №176-МИ от 21.03.2024год. на ОИК Кубрат постановено по подаден Онур Гюрселов Зайкъров сигнал.

  • № 168 - МИ / 27.03.2024

    относно: Разглеждане на Решение 3036-МИ / 26.03.2024 на ЦИК относно: жалба от О. Г. З. срещу решение № 167-МИ от 21.03.2024 г. на ОИК – Кубрат.

  • № 167-МИ / 21.03.2024

    относно: Разглеждане на Сигнал с Вх. №16/20.03.2024 г. от Онур Гюрселов Зайкъров, относно нарушение на чл.24, ал.5 от ЗМСМА и параграф 6 от допълнителните разпоредби на ИК.

всички решения